Ναυάγιο: Η ιστορία του Spice Islander I
Το 1967 κατασκευάστηκε στην Ελλάδα ένα πλοίο που οδηγούσε μια από τις μεγαλύτερες θαλάσσίες τραγωδίες. Ένα πλοίο θρύλος που έγινε ο λόγος για να πνιγούν σχεδόν 1.600 άνθρωποι στον Ινδικό Ωκεανό. Πως έγινε αυτό;
Το Spice Islander I έχει την απάντηση.
Πρόκειται για ένα πλοίο που κατασκευάστηκε το μακρινό 1967 και αγοράστηκε από την Θεολόγος Π. Ναυτιλιακή που λειτουργούσε τότε με έδρα τον Πειραιά.
Το πλοίο ονομάστηκε Μαριάννα και διέπρεπε τότε, έχοντας μήκος 60 μέτρα και πλάτος 11.4 μέτρα, ενώ για την προώθηση διέθετε δύο κινητήρες ντίζερ Poyaud 12VUD25, 1.560 ίππων, που για την εποχή ήταν κάτι πρωτοποριακό.
21 χρόνια μετά την κατασκευή του, το πλοίο άλλαξε ιδιοκτησία, βρέθηκε στην Apostolos Shipping και πήρε και το όνομα τη εταιρείας. Δεν έμεινε πολύ εκεί, αφού στα μέσα των 90s το αγόρασε η Saronikos Ferries για να κάνει το δρομολόγιο Πειραιάς-Αίγινα-Αγκίστρι.
Ούτε εκεί μακροημέρευσε, καθώς το το 2005 μπήκε στην ομπρέλα της Hellenic Seaways και 2 χρόνια μετά κατέληξε στην τελευταία του «μαμά», την Makame Hasnuu της Ζανζιβάρης της Τανζανίας που το μετονόμασε σε Spice Islander I.
Στα χέρια της Makame θα έκανε το τελευταίο του ταξίδι, που, δυστυχώς, θα ήταν τελευταίο και για 1.573 ανθρώπους.
Την 9η Σεπτεμβρίου του 2011, το Spice Islander I αναχωρούσε από την Ουνγκούγια της Ζανζιβάρης, νησιού και πρώην πρωτεύουσας της Τανζανίας, με προορισμό το κοντινό νησί της Πέμπα. Όμως, όπως είθισται σε αυτά τα μέρη, η πληρότητα του πλοίου ξεπεράστηκε κατά 900-1000 άτομα.
Το ανθρώπινο λάθος που οδήγησε στο ναυάγιο
Αντί για 654 επιβάτες και 45 άτομα πληρώματος, είχαμε γύρω στα 1.700 άτομα που επέβαιναν στο πλοίο. Για την ακρίβεια, οι αριθμοί παραμένουν ως και σήμερα αόριστοι. Άλλοι κάνουν λόγο για 2.500 άτομα στο Spice Islander.
Το χρονικό της τραγωδίας
Στις 21:00 τοπική ώρα (19:00 UTC), το MV Spice Islander I απέπλευσε από την Ουνγκούτζα, το κύριο νησί του αρχιπελάγους της Ζανζιβάρης, για το νησί Πέμπα στα βόρεια.
Η επίσημη χωρητικότητα του πλοίου ήταν 45 άτομα πλήρωμα και 645 επιβάτες, αλλά αναφέρθηκε ότι ήταν πολύ υπερφορτωμένο.
Περίπου τέσσερις ώρες μετά την αναχώρηση, το Spice Islander I βυθίστηκε μεταξύ Ζανζιβάρης και Πέμπα.
Από τους επιβαίνοντες, βρέθηκαν 240, ζωντανοί ή, κυρίως, νεκροί, ενώ οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για 1.300 ως και 1.500 αγνοούμενους.
Το πλοίο πιστεύεται ότι ανατράπηκε αφού έχασε την ισχύ του κινητήρα. Από τους επιβαίνοντες, περίπου 620 διασώθηκαν, με τουλάχιστον 40 από αυτούς να έχουν τραυματιστεί σοβαρά. Εκτός από τους επιβάτες, το πορθμείο πιστεύεται ότι μετέφερε φορτία όπως ρύζι. Το ταξίδι ξεκινούσε αργά το βράδυ και μία ώρα μετά τα μεσάνυχτα, το Spice Islander I δεν άντεξε και βυθίστηκε.
Ωστόσο, στις 14 Οκτωβρίου του ίδιου έτους, η κυβέρνηση της Τανζανίας επιβεβαίωσε ότι το πλοίο μετέφερε στην πραγματικότητα περίπου 3.586 επιβάτες, από τους οποίους 2.764 αγνοούνται.
Σε μια ερευνητική έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 19 Ιανουαρίου 2012, τα στοιχεία αυτά αναθεωρήθηκαν προς τα κάτω, με 2.470 επιβάτες, 203 επιβεβαιωμένους νεκρούς και 1.370 αγνοούμενους.
Έτσι, γράφτηκε το τέλος για τόσους ανθρώπους, αλλά και για ένα πλοίο που για 50 σχεδόν χρόνια είχε οργώσει τις ελληνικές θάλασσες, ήταν το καμάρι του Αργοσαρωνικού, ξενιτεύτηκε, άλλαξε πόσα ονόματα και έφτασε να τελειώσει το ταξίδι του στον Ινδικό Ωκεανό με τον πιο τραγικό τρόπο, αποτελώντας και ένα από τα τελευταία δείγματα της εποχής του, τα λεγόμενα πλοία-παντόφλες!
Πηγή: Μηχανή Του Χρόνου
* Φωτογραφία: Flickr.com, Πληροφορίες: wikipedia