Η αγωνία έδωσε την θέση της στην ανακούφιση για τον 29χρονο υποσμηναγό του πρόλαβε να χρησιμοποιήσει το σύστημα αυτόματης εκτίναξης και να εγκαταλείψει το F-16 Block 52+ που κατέπεσε στο Αιγαίο, ανοιχτά της νήσου Ψαθούρας, δίπλα στην Αλόννησο.
«Σώθηκε χάρη στη ψυχραιμία του», ανέφεραν οι δικοί του άνθρωποι μιλώντας στο Trikalanews.gr, τονίζοντας την αγάπη του για το επάγγελμά του. Σύμφωνα με την τοπική ιστοσελίδα ο 29χρονος πιλότος έχει καταγωγή από το Πολυνέρι Τρικάλων με τα συγγενικά του πρόσωπα, μεταξύ αυτών και η γιαγιά του από την πλευρά του πατέρα του, να διαμένουν στα Τρίκαλα.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο ίδιος είναι σε πολύ καλή ψυχολογική κατάσταση και δίπλα του έχει την οικογένειά του, τους γονείς του και την σύζυγό του. Από τις 4 το μεσημέρι της Τετάρτης, που έφτασε στο 251 ΓΝΑ με το ελικόπτερο Super Puma το οποίο τον περισυνέλεξε, ο πιλότος του F-16 Block 52+ υποβλήθηκε σε μία σειρά από εξετάσεις όπως αξονικές τομογραφίες, αιματολογικές και άλλες διαγνωστικές εξετάσεις, από τους πιο εξειδικευμένους στρατιωτικούς στην αεροπορική ιατρική, που βεβαίωσαν ότι είναι καλά.
Πώς εγκατέλειψε το F-16
Ιπτάμενοι εξηγούν στη LiFO ότι η εγκατάλειψη ενός μαχητικού αεροσκάφους, εφόσον απαιτηθεί, είναι μια πολύ επίπονη και απαιτητική διαδικασία. Έχει τεράστια διαφορά αν η χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος είναι ελεγχόμενη ή γίνει υπό συνθήκες που οτιδήποτε παρά προσομοιάζουν σε κανονικές.
Όταν φεύγει η καλύπτρα του μαχητικού και ο πιλότος τραβήξει τον μοχλό για να εκτιναχθεί από το αεροσκάφος που πέφτει ανεξέλεγκτο έχει πολύ μεγάλη σημασία η στάση του σώματος του χειριστή. Τα G – δηλαδή η επιτάχυνση της βαρύτητας – αυξάνονται και την ακριβώς τη στιγμή της εγκατάλειψης του αεροσκάφους μπορεί να φτάσουν τα 25, γεγονός που εξηγεί γιατί σε πολλές περιπτώσεις οι πιλότοι λιποθυμούν ακριβώς τη στιγμή που απομακρύνονται από την άτρακτο του αεροσκάφους. Κατά τη διάρκεια της πτήση με ένα μαχητικό ακόμη και σε ένα dogfight τα περισσότερα G που μπορεί να δεχτεί ένας πιλότος, καλά εκπαιδευμένος, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίζει τις τεράστιες καταπονήσεις, δεν ξεπερνούν τα 9-10.
5 μέτρου βρισκόταν το βαρκάκι με τον πιλότο του F-16
Μετά την εκτίναξη του καθίσματός του, και αφού το αλεξίπτωτό του άνοιξε καλά, ο υποσμηναγός, χειριστής του φ16 που κατέπεσε, έπρεπε να αντιμετωπίσει τις ακραίες συνθήκες στη θάλασσα μέχρι το πλήρωμα του Super Puma να τον εντοπίσει.
Το F-16 Block 52+ συνετρίβη στις 13:33 και ο πιλότος ανασύρθηκε σώος από τη θάλασσα στις 15:02. Σε αυτά τα 89 λεπτά που βρισκόταν μέσα στη θάλασσα, στο ανοιχτό πέλαγος, ευτυχώς βρισκόταν μέσα στο ειδικό βαρκάκι που βρίσκεται κάτω από το κάθισμα του πιλότου, φεύγει μαζί με το εκτινασσόμενο κάθισμα και φουσκώνει στη θάλασσα.
Το εκπαιδευμένο πλήρωμα του Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, που απογειώθηκε μετά από τη συντριβή του αεροσκάφους από την 130 Σμηναρχία Μάχης στη Λήμνο χρειάστηκε 50 λεπτά για να εντοπίσει τον πιλότο. Επισημαίνεται ότι ο πιλότος δεν εντοπίστηκε ούτε από κάποιο παραπλέον σκάφος ή από πλωτό του Λιμενικού, ούτε από τη φρεγάτα «Αιγαίο», που έλαβε εντολή να κινηθεί με τη μεγίστη ταχύτητα προς το σημείο της συντριβής.
«Ήταν μια βαρκούλα στο πουθενά, μέσα στο ανοιχτό πέλαγος, με ενάμιση μέτρο κύμα», εξηγεί αξιωματούχος του υπουργείο Εθνικής Άμυνας στη LiFO, σημειώνοντας τον επαγγελματισμό και την άρτια εκπαίδευση του πληρώματος του Super Puma που σε πολύ δύσκολες καιρικές συνθήκες, εντόπισε τον πιλότο που είχε εγκαταλείψει το F-16 Block 52+.
Όλοι οι πιλότοι περνούν το αποκαλούμενο «Σχολείο Θαλάσσιας Επιβίωσης», αλλά πάντοτε οι πραγματικές συνθήκες διαφέρουν από το εκπαιδευτικό περιβάλλον.
H ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας είχε ήδη ενημέρωση πως ο πιλότος του μονοθέσιου μαχητικού πρόλαβε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα προτού το F-16 χτυπήσει στο νερό. Λίγο μετά τις 14:00 σε επικοινωνία του πιλότου του F-16 που κατέπεσε με τους αξιωματικούς της πολεμικής αεροπορίας στο ΕΚΑΕ και το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων του Πενταγώνου, τους ενημέρωσε ότι είναι καλά στην υγεία του. Ενώ όμως στην αρχή ο χειριστής του F-16 Block 52+ κατάφερε να τηλεφωνήσει στη συνέχεια, οι καιρικές συνθήκες και η αγριεμένη θάλασσα κατέστησαν αδύνατη την επικοινωνία.
Για τον ακριβή εντοπισμό του χρησιμοποιήθηκαν τα στοιχεία που δίνουν οι δύο διαθέσιμοι εντοπιστές. Για τον πιλότο που εγκαταλείπει το αεροσκάφος του υπάρχουν δύο μηχανισμοί που θα βοηθήσουν στον εντοπισμό του. Ο ένας είναι στο κάθισμα και λέγεται Emergency Locator Beacon (ELB) και ο άλλος είναι πάνω στη στολή του και λέγεται Personal Locator Beacon (PLB). Ο πρώτος στέλνει σήμα στο Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων (ΕΚΑΕ) και στο Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων και ουσιαστικά δίνει συντεταγμένες. Το δεύτερο δίνει τις συντεταγμένες μέσω δορυφόρου.
Η Ελλάδα δεν έχει δικούς της στρατιωτικούς δορυφόρους, αλλά η διαδικασία γίνεται μέσω των ευρωπαϊκών δορυφόρων.
Η άσκηση των F-16 που απογειώθηκαν από τη Λάρισα
Το F-16 Block 52+ που κατέπεσε στα ανοιχτά της νήσου Ψαθούρας ανήκε στην 337 Μοίρα «Φάντασμα». Είχε απογειωθεί γύρω στη 1 το μεσημέρι μαζί με ακόμη τρία ακόμα μαχητικά ιδίου τύπου για άσκηση «δύο εναντίον δύο», δηλαδή προσομοίωση εικονικών αναχαιτίσεων και αερομαχιών που γίνεται για την εκπαίδευση των πληρωμάτων.
Ο 29χρονος υποσμηναγός ενημέρωσε με το κινητό του ότι είναι σώος μέσα στη λέμβο
Μπορεί ο υποσμηναγός του αεροσκάφους F16 Block 52+ που κατέπεσε στην Ψαθούρα να είναι μόλις 29 ετών, αλλά αντέδρασε με απίστευτη ψυχραιμία και σωστή εκπαίδευση γεγονός που του έσωσε τη ζωή.
Αν και οι συνάδελφοι του τον είχαν δει να εκτινάσσεται από το μαχητικό F-16 και με το αλεξίπτωτο να πέφτει στη θάλασσα κανένας, δεν μπορούσε να πει με βεβαιότητα ότι ο 29χρονος Υποσμηναγός Παναγιώτης Αποστολάκης ήταν σώος. Η αγωνία για την τύχη του ιπτάμενου βρισκόταν στο κόκκινο όταν χτύπησε το τηλέφωνο στην 337 Πολεμική Μοίρα «Φάντασμα» στη Λάρισα για την πτώση του F-16 στη θαλάσσια περιοχή της Ψαθούρας.
Ο Υποσμηναγός είχε καταφέρει να ανοίξει και να ανέβει στη μικρή σωσίβια λέμβο που βρισκόταν πάνω του στο κιτ επιβίωσης, όταν βρέθηκε στα παγωμένα νερά. Πάνω του είχε το κινητό του τηλέφωνο το οποίο αν και είχε βραχεί λειτουργούσε και είχε σήμα. Ο 29χρονος ιπτάμενος λειτουργώντας με απόλυτη ψυχραιμία, όπως άλλωστε είχε εκπαιδευτεί στο ΣΕΘΕ στην Καλαμάτα, κατάφερε να τηλεφωνήσει στη Μοίρα του και ενημέρωσε ότι βρίσκεται σώος πάνω στη λέμβο περιμένοντας βοήθεια.
Η αγωνία μετατράπηκε ανακούφιση, λύτρωση και σε κραυγές ενθουσιασμού, ενώ αμέσως ενημερώθηκε το Συντονιστικό Κέντρο Έρευνας Διάσωσης, η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία και φυσικά η οικογένεια του. Πλέον ήταν θέμα χρόνου η διάσωση του. Το ελικόπτερο Super Puma απογειώθηκε μέσα σε ελάχιστο χρόνο από τη στιγμή της πτώσης του μαχητικού, σε λιγότερο από 15 λεπτά, με κατεύθυνση την περιοχή σύμφωνα με τις συντεταγμένες που έδωσαν τα υπόλοιπα τρία μαχητικά που πετούσαν κοντά στο μονοθέσιο F-16 που κατέπεσε στη θάλασσα.
Και ενώ ήδη η νέφωση ήταν χαμηλή και ήταν αδύνατο για τους υπόλοιπους ιπτάμενους να εντοπίσουν τον Υποσμηναγό πάνω στη σωσίβια λέμβο, το Super Puma άρχισε να «σαρώνει» την περιοχή με τα μάτια καρφωμένα στη θάλασσα καθώς επικρατούσε ήδη κυματισμός που άγγιζε το ενάμιση μέτρο. Την ίδια ώρα στην περιοχή έσπευδε ένα ακόμη ελικόπτερο τύπου S-70 Aegean Hawk του Πολεμικού Ναυτικού, ένα πυροσβεστικό αεροσκάφος CL-415 από την 113 Πτέρυγα Μάχης , η φρεγάτα «ΑΙΓΑΙΟΝ» ενώ σε ετοιμότητα ήταν και ένα C-130.
Η ώρα περνούσε και το Super Puma δεν μπορούσε να εντοπίσει τον ιπτάμενο με τον οποίο όμως υπήρχε συνεχώς επαφή. Τελικά, 50 λεπτά αργότερα ο 29χρονος Υποσμηναγός εντοπίστηκε σε αρκετά μεγάλη απόσταση από το αρχικό σημείο των συντεταγμένων. To πλήρωμα του ελικοπτέρου τον περισυνέλεξε καθώς ο διασώστης κατέβηκε με το συρματόσχοινο Hoist πάνω από τη λέμβο και ανέβασε τον ιπτάμενο στο Super Puma.
Ο Υποσμηναγός είχε εφαρμόσει με ακρίβεια όσα έμαθε στο σχολείο του ΣΕΘΕ και παρά το γεγονός ότι βρισκόταν μιάμιση ώρα στη θάλασσα ήταν απόλυτα ψύχραιμος και με πολύ καλή ψυχολογία. Λίγη ώρα αργότερα, το Super Puma προσγειωνόταν στο Στρατόπεδο «Σακέτα» στον Καρέα όπου τον ιπτάμενο περίμεναν ανακουφισμένοι ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης με τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο Δημοσθένη Γρηγοριάδη και οι εξετάσεις στο 251 ΓΝΑ έδειξαν ότι ο ιπτάμενος δεν είχε πάθει το παραμικρό.